کنسول دستی بریکگیم Brick Game در ایران در دههی شصت و هفتاد به آتاری دستی معروف بود. آن روزها کمتر کودک و نوجوانی را پیدا میکردید که مشغول بازی با این کنسول محبوب نباشد؛ این داستان پیدایش بریکگیم و گیمبوی است.
اگر به شما میگفتند ۱۵ سال اول زندگیتان را با تمام خاطرات و تجربههایتان بدهید و در عوض، شانس زندگی به مدت ۱۵ سال در آیندهای دورتر داشته باشید تا تکنولوژی پیشرفتهتر را تجربه کنید، چه جوابی میدادید؟
کنسول آتاری دستی (Brick Game)
امروز در دنیای بازی ویدیویی همهجا صحبت از پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری ایکس است؛ خیلی از افراد شاید اولین تجربهشان با کنسولبازی به پلیاستیشن ۲ یا نهایتا ۱ برگردد. اما یک دههی شصتی و قدیمیتر، به احتمال زیاد کنسولهایی مانند آتاری و سگا را هم در دورهی اوج محبوبیتشان تجربه کرده و در کنارش، از بازی با کنسولهای دستی لذت برده است.
محبوبترین کنسول دستی در ایران بهاشتباه به «آتاری دستی» معروف بود؛ چون شرکت چینی سازندهی آن هیچ نسبتی با شرکت آمریکایی آتاری نداشت و در خود چین هم این کنسول با نام تجاری بریکگیم (Brick Game) به معنی «بازی آجر» عرضه شد.
اگر خوش شانس بودید (و پولدار!)، میتوانستید در آن زمان بازی با کنسول دستی را با نسخهی اصلی و ژاپنی آن یعنی گیمبوی (Game Boy) که ساخت نینتندو بود، تجربه کنید. اما گیمبوی در آن زمان بهسختی در ایران پیدا میشد؛ درحالیکه نسخهی چینی آن در بازار فراوان بود و قیمت بسیار پایینی داشت. دستی بودن این کنسول این مزیت را داشت تا آن را مثل واکمن همه جا همراه خود برد و ساعتها به بازی مشغول بود.
بریک گیم در دههی ۹۰ میلادی اولین بار در چین عرضه شد و به خاطر فراوانی، قیمت پایین و تنوع بازیها خیلی زود به محبوبیت زیادی در دنیا و بهخصوص در روسیه دست پیدا کرد. این کنسول دستی دارای شکلی مستطیلی با گوشههای گرد و صفحهی نمایش ۱۰ در ۲۰ پیکسل تکرنگ بود، از دو باتری قلمی AA استفاده میکرد و برخلاف گیمبوی اولیه که طراحی ثابتی داشت، در اندازه، شکل و رنگهای مختلفی عرضه شد.
ایدهی اصلی ساخت این دستگاه از روی بازی نامآشنای تتریس (Tetris) گرفته شده بود که در سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ توسط برنامهنویس روسی الکسی پاژیتنوف برای کامپیوتر الترونیکا ۶۰ ساخت اتحاد جماهیر شوروی تولید شد. در واقعخیلی از افراد بریکگیم را با نام تتریس میشناسند؛ چون با این کنسول چینی بود که این بازی به شهرت جهانی رسید.
معروف ترین بازی بریکگیم، تتریس بود
بازیهای محبوب آتاری دستی در آن زمان شامل تتریس، اتومبیلرانی، تانک، مار و البته بازی Brick Breaker (آجرشکن) بود که در آن باید با شلیک توپ به سمت آجرها، آنها را نابود میکردید. این بازیها از پیش در کنسول نصب شده بود و نصب بازیهای جانبی در این دستگاه ممکن نبود. روی برخی از این کنسولها تعداد بازیهای نصبشده بهطور اغراق آمیزی تا چندین هزار نوشته شده بود که البته این فقط یک ترفند مارکتینگ بود و کوچکترین تفاوت در یک سبک بازی، یک بازی جداگانه در نظر گرفته میشد. تعداد واقعی بازیهای بریکگیم بر اساس سبک بازی معمولا بین ۱ تا ۵ بود و همیشه شامل بازی تتریس میشد. امتیازی که از انجام بازی بدست میآمد تا زمانیکه باتری از دستگاه خارج نمی شد، در حافظهی کنسول باقی میماند.
متاسفانه از بریکگیم تاریخچهی چندانی در اینترنت وجود ندارد و هرچه از این کنسول دستی دوستداشتنی باقی مانده، بیشتر خاطرات و تجربیات شخصی است تا اطلاعات دقیق آماری. در عوض نسخهی اصلی آن، یعنی گیمبوی که توسط شرکت نینتندو در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد، تاریخچهی طولانیتر و دقیقتری دارد. بریکگیم با همهی خوبیها و محدودیتهایش به همان شکل باقی ماند؛ درحالیکه نینتندو به توسعه و بهبود گیمبوی ادامه داد.
اگر میخواهید خاطرات گذشته را زنده کنید (یا شاید برای اولین بار بخواهید حس بازی با آتاری دستی را تجربه کنید)، میتوانید بازی اندرویدی Brick Game را از گوگل پلی به رایگان دانلود کنید. این بازی دارای ۱۹ بازی معروف آتاری دستی با همان طراحی و صدای ۸ بیتی نسخهی اصلی است؛ اما قابلیت انتخاب رنگهای مختلف دارد. در نسخهی اندرویدی این بازی حتی میتوانید امتیازهایتان را در جدول رتبهبندی (Leaderboard) ثبت کنید؛ قابلیتی که حتی تصور آن در سالهای اولیه عرضهی بریکگیم ممکن نبود.
اگر مایلید کنسول را در دست بگیرید و با آن بازی کنید، با یک جستجوی سریع در اینترنت میتوانید کنسولهای قدیمی و کارکرده را ببینید که با قیمتهای مختلف به فروش گذاشته شدهاند.
کنسول دستی گیمبوی (Game Boy)
کنسول گیمبوی را یکی از خلاقترین کارمندان شرکت نینتندو بهنام گونپی یوکوی (Gunpei Yokoi) طراحی کرد. گونپی طراح اسباببازی بود و استعداد کمنظیری در خلق اسباببازیهای عجیب و شگفتانگیز داشت. زمانیکه در نینتندو کار میکرد، اسباببازی Ultra-Hand را ساخت که درواقع یک دست پلاستیکی دراز بود و به کمک آن فرد میتوانست وسایلی که در جای دور از دسترسی قرار داشتند، بگیرد و به خود نزدیک کند. مدیر نینتندو آنقدر از این اختراع خوشش آمده بود که تصمیم گرفت از این مدل اسباببازی بیشتر تولید کند و اینگونه بود که گونپی در مسیر ساخت یکی از بهترین اسباببازیهای الکترونیکی تاریخ قرار گرفت. از گونپی همچنین بهعنوان فرد تأثیرگذاری در تاریخ کنسول بازی و توسعهی دستهی بازی یاد میشود؛ زیرا او بود که D-pad صلیبی شکل را اختراع کرد.
گیم بوی بازمانده از جنگ
ننیتندو در سال ۱۹۹۸ نسخهی رنگی گیمبوی را با نام Game Boy Color به بازار عرضه کرد که جزو نسل پنجم کنسولهای بازی ویدویی به حساب میآید. پرفروشترین بازی گیمبویکالر، نسخهی گلد و سیلور پوکمون بود که ۲۳ میلیون نسخهی آن در سراسر دنیا عرضه شد.
جهت خرید این محصول به لینک زیر مراجعه کنید: