بازی Command Conquer
بازیهای استراتژی در طی چندسال اخیر دچار پسرفتهای بسیاری شدند. روزی روزگاری این بازیها جزو پر طرفدارترین سبکهای بازیسازی بودند و هرکسی علاقهمند به تجربه این بازیها بود. فرقی هم نمیکرد که روی صحبت شما با کاربران پلتفرم موبایل است، یا طرفداران عناوین کامپیوترهای شخصی؛ بازیهای استراتژی فصلی جدید از بازیهای ویدیویی را شروع کرده بودند و همهچیز رویایی بود. منتهی یک اشتباه مرگبار، باعث شد تا سلطنت بازیهای استراتژی با سر به زمین برخورد کند و دیگر این بازیها آنطوری که باید دیده نمیشدند. بنابراین اگر طرفدار بازیهای استراتژی هستید، متاسفانه امروزه دیگر خبر چندانی از بازیهای استراتژی بزرگ و شناخته شده نیست که بخواهید به سراغ تجربهشان بروید.
یکی از عمده دلایلی که باعث نادیده گرفته شدن بازیهای استراتژی شد، پیشرفت گرافیکی و افزایش محبوبیت کنسولهای خانگی بود. بطوری که وقتی صحبت از بازیهای استراتژی میشد، کنسولهای خانگی ابدا نماینده شایستهای نداشتند که بخواهد مخاطبان را راضی نگه دارد. همچنین از آنجایی که بازیهای استراتژی عموما به دوربین و دید ایزومتریک ساخته میشدند؛ گرافیک در دنیای عناوین استراتژی چندان حائز اهمیت نبود؛ منتهی ایراد بزرگی که در این بین وجود داشت این بود که طرفداران بازیهای ویدیویی عناوین استراتژی را با دیگر بازیها مقایسه میکردند و وقتی یک بازی استراتژی آن کیفیت مورد نیاز را نداشت؛ با شکست مواجه میشد و نمیتوانست به مسیر خودش ادامه دهد.
سری بازیهای Command and Conquer و یا Red Alert جزو محبوبترین فرنچایزهای بازیهای استراتژی هستند که در بین کاربران ایرانی نیز از جایگاه ویژهای برخوردارند. بطوری که نسخه Command and Conquer: Generals – Zero Hour هنوز هم پس ازگذشت چیزی نزدیک به ۲۰ سال از انتشارش؛ بین بازیکنان ایرانی پرطرفدار است. منتهی متاسفانه پای این فرنچایز هرگز آنطوری که باید به دنیای پلتفرم موبایل باز نشد، تا اینکه در سال ۲۰۱۸ استودیوی الکترونیک آرتز به سراغ بازی موبایلی Command & Conquer: Rivals رفت تا بتواند افسانه از دست رفته فرنچایز ژنرال را یکبار دیگر روی پلتفرمی که پتانسیلهای بالایی داشت، زنده کند.
شاید یکی از دلایلی که شما هرگز نام Command & Conquer: Rivals را نشنیدهاید، این است که این بازی در زمان نادرست منتشر شد. استودیوی الکترونیک آرتز هرگز نتوانست که این بازی را آنطوری که باید تبلیغ کند و Command & Conquer: Rivals با تمامی پتانسیلهایش تبدیل به یک شکست بزرگ شد. البته این بازی به خودی خود بد نیست و موفق شد تا به امتیاز متای ۷۱ نیز دست پیدا کند؛ اما سوالی که مطرح میشود، این است که آیا Command & Conquer: Rivals هنوز هم به ریشههای اصلی خودش پایبند است؟ یا صرفا یک بازی برای درآمدزایی هرچه بیشتر استودیوی الکترونیک آرتز است؟
متاسفانه این بازی بیش از هرچیزی؛ یک توهین به طرفداران فرنچایز ژانرال است. اگر شما نیز مانند من خاطرات کودکیتان را با عناوینی چون جنگهای صلیبی؛ وارکرفت و یا ژنرال سپری کرده باشید؛ Command & Conquer: Rivals ابدا خوشحالتان نخواهد کرد. این بازی اگرچه سعی میکند که خودش را یک بازی استراتژی نشان دهد؛ اما این موضوع که استودیوی الکترونیک آرتز Command & Conquer: Rivals را به پایان رسانده؛ غیرقابل انکار است و Command & Conquer: Rivals حتی قابل رقابت با نسخههای اولیه فرنچایز Command and Conquer نیست!
یکی از دوست داشتنیترین بخشهای هر بازی استراتژی؛ کمپین آن است. متاسفانه در دنیای Command & Conquer: Rivals هیچ خط داستانی نیست که مخاطب را سرگرم کند و این بازی تماما یک عنوان آنلاین است. الکترونیک آرتز خط داستانی بازی را تا جایی به جلو برده که اینبار رباتهای فضایی؛ عنکبوتهای غولپیکر و تانکهای لیزر دار به دنیای این بازی باز شدهاند و دیگر خبری از آن خط داستانی بازی Command and Conquer: Generals – Zero Hour در این بازی نیست. حالا شما بگوید، آیا بنظرتان این بازی نماینده شایستهای برای فرنچایز افسانهای است؟
جهت خرید این محصول به لینک زیر مراجعه کنید: