Lost Planet Extreme Condition یکی از بهترین عناوین شرکت Capcom برای سال ۲۰۰۶ بر روی کنسول X۳۶۰ است که بعد از گذشت چندین ماه با همکاری شرکت nVidia برای پلتفورم PC نیز بازسازی شده است. Lost Planet اولین بازی است که از DirectX ۱۰ پشتیبانی می کند. میتوان گفت که بعد از چند تجربه تلخ بالاخره capcom قصد دارد با همکاری nVidia یک تجربه شیرین در زمینه بازی سازی در پلتفورم PC کسب کند.
همانطور که مطلع هستید Lost Planet از داستان تقریبا کلیشه ای بهره می برد که Capcom توانسته است با پیچ و تاب دادن داستان، آنطور که می خواهد داستان را به گیمر ارائه کند. داستان در سیاره ای رخ میدهد که پوشیده از برف است و میزبان این سیاره موجوداتی حشره مانند هستند که Akrid نامیده می شوند. انسان ها در این سیاره برای زندگی کردن به گرما و انرژی نیاز دارند که این انرژی توسط Akrid ها تولید می شود و این دلیلی است برای شروع جنگ! شخصیت اول داستان Wayne نام دارد که به همراه پدر خود در این سیاره زندگی می کند. در یک نبرد سخت که در ابتدای بازی رخ می دهد پدر wayne کشته می شود و Wayne نیز بعد از ضرباتی که به او برخورد می کند بیهوش می شود و حافظه خود را از دست می دهد.
در طول بازی بسیار سعی شده است که روند بازی طوری پیش رود که داستان دچار نکات مبهم شود ولی هرگز این اتفاق نمی افتد چنانکه بعد از چند دقیقه که سوالی در ذهن شما پیش میاید بلافاصله جواب سوال خود را می گیرید. از این ترفند همچنین برای طولانی شدن بازی استفاده شده است ولی هیچ تاثیری بر روی طولانی شدن بازی نگذاشته است. یکی از مشکلات بازی کوتاه بودن قسمت campaign بازی است که شامل ۱۱ مرحله می باشد که به راحتی می توان در کمتر از ۱۰ ساعت آن را به پایان رساند. در کل داستان بازی، یک داستان معمولی است که نمی تواند گیمر را به ادامه بازی ترغیب کند، چون تقریبا از اواسط بازی داستان بازی آشکار می شود و میلی برای ادامه دادن بازی برای گیمر وجود ندارد.
GamePlay بازی تقریبا نقطه قوت آن است که البته همانند بازی های دیگر خالی از اشکال نیست. اگر چیزی شما را به ادامه بازی تشویق کند چیزی نیست جز گیم پلی بازی. بازی یک اکشن سوم شخص است که از لحاظ اکشن چیزی کم و کسر ندارد. بازی طبق معمول با تیر اندازی شروع می شود و تا انتها به این شکل ادامه می یابد ولی نکته مهم این است که برای تنوع در حالت بازی می توانید سوار انواع ربات های عجیب که VS نام دارند، بشوید. هر کدام از این ربات ها امکانات خاصی دارند که باعث هیجان مضاعف بازی می شود.
تنها چیزی که کنترل بازی را سخت کرده است، کنترل این ربات ها است. کنترل این ربات ها تقریبا سخت و در محیط های کوچک بسیار عذاب آور است، به طوری که در بعضی از مواقع بدون اینکه دید خوبی از محل حضور دشمن داشته باشید باید دست به تیر اندازی بزنید.
سرعت گیم پلی در بازی بسیار بالا است و این امر دلیل مشخصی دارد، در بازی خط انرژی برای شما تعیین شده است که در طول بازی کردن به سرعت در حال کاهش است و برای به دست آوردن انرژی از دست رفته باید به جنگ Akrid ها بروید که منبع انرژی هستند. به این دلیل نمی توانید با حوصله به جنگ تک تک دشمن ها بروید و بدون اینکه فکر کنید باید به جنگ بپردازید. اما در این میان یک مشکل نیز وجود دارد و این مشکل سرعت بسیار پایین Wayne در عکس العمل ها است. اگر از یک دشمن ضربه ای بخورید تقریبا ۱۰ ثانیه طول می کشد که Wayne از روی زمین بلند شود و دوباره به مبارزه بپردازد. این ۱۰ ثانیه باعث می شود که دشمنان موجود در منطقه دور Wayne جمع شوند و بلافاصله بعد از بلند شدن Wayne چندین ضربه دیگر به او وارد کنند.
اکشن در بازی حرف اول را می زند. مبارزات کم نقص هستند و در حالی که اکثر Akrid ها جثه ای ۲ یا ۳ برابر شما دارند کمتر موقعی پیش می آید که از قدرت زیاد آنها عصبانی شوید. چون این موجودات نقاط ضعف مشخصی دارند که با هدف قرار دادن آنها می توانید به راحتی با آنها به مبارزه بپردازید و از مبارزه لذت ببرید. Wayne دارای طنابی می باشد که می توانید با هدف قرار دادن نقاط مختلف بسیار سریع به مکان مورد نظر برسید که این نقاط می تواند، نقطه ضعف Akrid ها باشد. این طناب در بازی کاربرد های بسیار وسیعی دارد و اکثر مواقع می توانید با کمک این طناب به جایی بروید که از حیطه دید دشمن دور باشید و به راحتی دشمنان را از پای در بیاورید. در Lost Planet نقش این طناب از اسلحه نیز بیشتر است و به دفعات در بازی از این طناب استفاده خواهید کرد. یکی از مشکلات این طناب برد نسبتا کوتاه آن است که در بعضی مواقع استفاده از آن غیر ممکن می شود، یکی از نکات مثبت این طناب این است که اگر در لبه پرتگاه هستید و دشمنی به شما ضربه ای را وارد کند به طور خودکار طناب به لبه پرتگاه زده می شود و شما را از مرگ نجات می دهد.
یکی از نقاط ضعف گیم پلی بازی عدم تنوع سلاح هاست. در کل در بازی حدود ۱۰ اسلحه وجود دارد که برای یک بازی اکشن کم به نظر می رسد و بعضی از مواقع عدم تنوع اسلحه گیمر را از بازی کردن باز می دارد. یکی دیگر از نقاط ضعف که به آن اشاره شد “زاویه دوربین” بازی است که در پاره ای از مواقع واقعا حوصله گیمر را سر می برد و در بعضی مواقع بازی دیگر “غیر قابل بازی کردن” می شود. همچنین از دیگر نقاط ضعف بازی این است که در حالی که بازی روی پلتفورم pc است ولی در راهنمای کنترل بازی هیچ اثری از Mouse و Keyboard نیست و به جای آن مانند نسخه X۳۶۰، دسته X۳۶۰ را مشاهده می کنید که اگر از دسته X۳۶۰ استفاده نمی کنید باید خودتان کنترل بازی را روی Mouse و Keyboard شبیه سازی کنید. سیستم ذخیره کردن بازی از روش CheckPoint استفاده می کند و گیمر هیچ دخالتی بر روی عمل ذخیره سازی بازی ندارد و به نظر نیز هیچ نیازی نیست که گیمر دخالتی در این امر داشته باشد.
گرافیک بازی فوق العاده زیباست و کمتر نقصی در این قسمت از بازی مشاهده می شود. همانطور که گفته شد Lost Planet اولین بازی است که از DX۱۰ استفاده می کند و در کنار آن از DX۹ نیز پشتیبانی می کند. تفاوت چندان زیادی در میان این ۲ نسخه وجود ندارد به غیر از این که سایه ها و نور پردازی ها در نسخهDX۱۰ کمی بهتر از نسخه DX۹ می باشد. طراحی کاراکتر ها در بازی بسیار خوب انجام شده است و تمامی کاراکتر هایی که در طول بازی با آنها رو به رو می شوید با تمام دقت و وسواس خاصی طراحی شده اند. این امر برای دشمنان بازی نیز صادق است و Akrid ها با تمام جزییات طراحی شده اند و از دیدن این حشرات عظیم الجثه در بازی نهایت لذت را خواهید برد. در بازی دشمنان “انسان” نیز وجود دارند که آنها نیز تقریبا خوب طراحی شده اند. محیط هایی که در فضای باز و در حالی که طوفانی از برف در حال گذشتن از آن منطقه است بسیار زیبا طراحی شده اند و بعضی مواقع پیش می آید که از دیدن گرافیک زیبای بازی انگشت به دهان خواهید ماند.
تمامی Cut-scene های بازی Real Time هستند و از کیفیت بسیار خوبی بهره می برند. کیفیت بافت ها خوب است و کمتر ایرادی را می توان به آن گرفت ولی بعضی اوقات پیش می آید که در بافت ها باگ هایی نیز مشاهده می شود که از کیفیت بصری می کاهد. نور پردازی بازی همانند دیگر بازی های جدید از تکنولوژی HDR استفاده می کند و با استفاده از این تکنولوژی نور پردازی ها بسیار بهتر و واقعی تر انجام می پذیرد. یکی از نقاط ضعف مهم بازی که در این قسمت به چشم می خورد به این صورت که اگر در یک منطقه تعداد کاراکتر ها بالا رود و یک انفجار نیز روی دهد Frame Rate بازی به شدت کاهش میابد که این مشکل در نسخه Demo بازی نیز وجود داشت ولی هیچ عملی برای رفع آن انجام نشد. این افت فریم در اکثر مناطق باز شدیدا به چشم می آید و گاهی اوقات در یک صحنه میزان افت فریم به۲۰ فریم نیز می رسد.
در Lost Planet انفجار ها بسیار عالی کار شده اند و دود های ناشی از آن بسیار به دنیای واقعی نزدیک است تا جایی که شاید در بعضی صحنه ها بازی را با دنیای واقعی اشتباه بگیرید. در کل می توان گفت که قسمت گرافیک بازی عالی کار شده است ولی مشکلاتی نیز دارد که تیم سازنده به راحتی می توانست این مشکلات را برطرف کند که کوچکترین حرکتی برای حل این مشکلات نشده است.
صدا گذاری در Lost Planet در حد متوسط می باشد. صدای اسلحه ها خوب کار شده است و صدای انفجار ها نیز خوب است. صداگذاری شخصیت های بازی که در Cut-scene ها می بینید تقریبا عالی و بی نقص است اما یک مشکل در این بخش وجود دارد، در بعضی مواقع بعد از شنیدن چند انفجار مهیب، صدای بازی چند لحظه بسیار کوتاه کاملا قطع می شود. صدای زوزه باد در مناطقی که طوفان به پا شده و صدای پای Wayne روی برف عالی کار شده است و تقریبا روی کوچکترین صدا ها نیز کار شده است.
Lost Planet یکی از بزرگترین عناوین X۳۶۰ بود که بر روی PC به یک بازی پورت شده معمولی تبدیل شده است. اما به عنوان اولین بازی پشتیبانی کننده از DX۱۰ حتما کسانی که چندین ماه است که کارت های DX۱۰ خریده اند باید این بازی را تهیه کنند تا از گرافیک فوق العاده چشم نواز این بازی لذت ببرند. با صرف نظر از مشکلاتی که در بازی وجود دارد . Lost Planet یک بازی زیبا است که می تواند شما را چند وقتی به خود سرگرم کند.
جهت خرید این بازی به لینک زیر مراجعه کنید: