Project CARS را میتوان محصولی متولد شده از دل عاشقان بازیهای رانندگی دانست. نخبگانی که با تاسیس استودیو Slighty Mad فقط یک هدف داشتند و آن هم ارائه تجربهای نزدیک به واقعیت بوده است. اِسلایتی مَد به صورت مستقل و در سال ۲۰۰۸ در پایتخت کشور انگلستان تاسیس شد. این استودیو کار خود را با ساخت و توسعه بازی Need For Speed: Shift آغاز کرد. الکترونیک آرتز که از عملکرد تیم توسعه این بازی خشنود بود، وظیفه ساخت نسخه بعدی از سری شیفت را نیز به تیم اسلایتی مَد سپرد اما ایدههای این استودیو در قالب بازیهای سالانه سری Need For Speed نمیگنجید و آنها هدف والاتری را دنبال میکردند. یکی از نکات قابل توجهی که در قبال Project CARS وجود دارد، نحوه ساخت و توسعه آن بوده که در نوع خود منحصربهفرد است. شاید پیش از تحلیل مراحل ساخت و توسعه بازی، بهتر است نام آن را تشریح کنیم. کلمه CARS در عنوان بازی در واقع مخفف شده Community Assisted Racing Simulator است، جملهای که بهترین تعبیر برای آن این است که اسلایتی مَد برای ساخت و توسعه یک شبیهساز رانندگی روی به کمک و خرد جمعی آورده است. اما این انجمن و خرد جمعی چگونه به ساخت بازی کمک کرده است؟
بازی Project CARS به صورت کاملا مستقل ساخته شده و منابع مالی مورد نیاز آن نیز از طریق جمعآوری بودجه از علاقهمندان به دست آمده است. البته خود سازندگان بازی نیز به هر نحوی در تامین نیازهای مالی این پروژه همکاری داشتند تا Project CARS را از سپرده شدن به یک ناشر و شریک تجاری بینیاز کنند. این بازی ثمره زحمت تیمی بزرگ از بازیسازان و البته قشری عظیم از طرفداران و علاقهمندان به بازیهای شبیهساز رانندگی بوده است. علاقهمندان با تهیه پَکهای ابزار که شامل تولید محتوا، پرسش و پاسخ یا بازاریابی میشد، در جمعآوری بودجه بازی نقش بهسزایی داشتهاند. اعضای این جمعیت بزرگ با کارهایی که در جهت ساخت و توزیع بازی انجام دادند، درجات مختلفی کسب کردند. نکته قابل توجه اینجا این است که این اعضا به نسبت سهمی که در ساخت و توسعه بازی داشتهاند، تا سه سال بعد از عرضه بازی سودی از فروش بازی را کسب خواهند کرد.
پروجکت کارز از چهار بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول، Career نام دارد که در آن باید با انتخاب ردیفی که علاقهمند به فعالیت در آن هستید، به عضویت یک تیم درآمده و در طول فصل به مسابقه و گرفتن مقام برای تیمتان بپردازید. بخش Career بازی اگرچه قصد دارد شما را در نقش یک راننده واقعی جا زده و در مسیر حرکت یک تیم قرار دهد اما در رسیدن به این مهم ناکام بوده است. بخش اصلی بازی یا همان Career از چند ردیف تشکیل شده که باز هم نشانی از آزادی عمل در آن میبینیم. شما برای رسیدن به نقطههای موفقیت و تبدیل شدن به یک راننده فرمول وان، لازم نیست حتما از ماشینهای کارتینگ با ظرفیت موتور ۱۲۵ سیسی شروع کنید. آزادی عملی که پیش از آن راجع به آن صحبت کردیم، در این بخش نیز مشهود است و شما میتوانید مسیر حرکت خود را از هر جایی که دوست دارید شروع کنید. مثلا اگر علاقهمند به رانندگی ماشینهای فرمول وان هستید و نمیخواهید فرمول بی یا سی را تجربه کنید، میتوانید نقطه آغاز خود را مسابقات فرمول وان انتخاب کنید. این نکته دقیقا با سیستم عدم امتیازدهی و آزاد بودن همه آیتمها هماهنگ و همسو است.