توشیبا (Toshiba Corporation) شرکت ژاپنی با بازار بینالمللی در حوزهی محصولات و خدمات الکترونیکی است که مرکز مدیریت آن در توکیو قرار دارد. محصولات و خدمات شرکت در حوزههای متعددی همچون سیستمها و تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات، قطعات و مواد مورد نیاز صنعت الکترونیک، سیستمهای قدرت، سیستمهای زیرساختی صنعتی و اجتماعی، محصولات الکترونیکی مصرفی، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات اداری و سیستمهای نورپردازی و لجستیک تولید و عرضه میشوند.
تاریخ تأسیس شرکت کنونی توشیبا به سال ۱۹۳۹ باز میگردد. در آن سال دو شرکت شیبائورا و توکیو دنکی با هم ادغام شدند که تاریخچهای متعلق به قرن ۱۹ داشتند. هریک از شرکتهای تشکیلدهندهی توشیبا، از پیشگامان صنعت برق در ژاپن محسوب میشد. نام ابتدایی شرکت جدید، Tokyo Toshiba Denki بود که در سال ۱۹۷۸ به Toshiba Corporation تغییر یافت. توشیبا در تاریخ فناوری بهعنوان پیشگام تولید لپتاپ شناخته میشود. بهعلاوه آنها در صنعت LCD و نیمههادی نیز از رهبران بازار محسوب میشوند.
سهام شرکت توشیبا اکنون در بازارهای بورس توکیو، اوزاکا و ناگویا عرضه میشود. آخرین آمار، این شرکت را در مقام نهم بزرگترین تولیدکنندههای نیمههادی در جهان قرار میدهد. درحالحاضر زیرمجموعههای شرکت در چهار گروه محصولات دیجیتال، دستگاههای الکترونیکی، لوازم خانگی و زیرساختهای اجتماعی فعالیت میکتتد. در سال ۲۰۱۷، شرکت چینی Midea برای خرید زیرمجموعهی لوازم خانگی اقدام کرد و اکنون ۸۰/۱ درصد از سهام آن را در اختیار دارد.
تاریخچه تأسیس
توشیبا در سال ۱۹۳۹ بر اثر ادغام دو شرکت تولیدکنندهی تجهیزات برقی، تأسیس شد. Shibaura Sesaku-sho و Tokyo Electric Company شرکتهای تشکیلدهندهی توشیبا بودند. شرکت قدیمیتر یعنی شیائورا ریشهای عمیق در تاریخ ارتباطات ژاپن داشت. اولین فروشگاه تجهیزات تلگراف ژاپن، متعلق به این شرکت بود. هیساشیگه تاناکا، مشهور به ادیسون ژاپن، شرکت را در سال ۱۸۷۵ تأسیس کرده بود.
تاریخچه توشیبا به دو شرکت پیشگام فناوری در قرن ۱۹ باز میگردد
شرایط کسبوکار صنعتی ژاپن در دهههای پایانی قرن ۱۹، مناسب نبود. آنها در توسعهی صنعتی فاصلهی زیادی با رهبران جهان یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده داشتند. مشکلات اقتصادی پس از سقوط حکومت توکوگاوا در سال ۱۸۶۹ و سیل واردات کالاها و ماشینآلات خارجی، شرکتهای نوپای ژاپنی را تهدید میکرد. در آن سالها ژاپن فاصلهی زیادی با مستعمره شدن نداشت. بههرحال دولت جدید که وظیفهی حفظ صنایع و کسبوکارهای نوپا را بر دوش خود میدید، با سرعت بالایی در برابر بحرانها واکنش نشان داد.
وزارت صنعت ژاپن (Kobusho) در سال ۱۸۷۰ شکل گرفت و بهعنوان تسهیلگیری برای توسعهی صنعتی شرکت فعالیت کرد. از رویکردهای مهم وزارت صنعت در آن سالها میتوان به استخدام مهندسان، تکنسینها و دانشمندان خارجی اشاره کرد که با هدف تزریق فناوریهای روز به صنعت ژاپن انجام شد. مهندسان خارجی وظیفه داشتند تا فعالیت با ماشینآلات وارداتی را به مهندسان ژاپنی آموزش دهند. بهعلاوه، متخصصان ژاپنی نیز به کشورهای خارجی فرستاده میشدند تا علاوه بر آشنایی با فناوریها و تجهیزات روز، بهترین نمونهها را برای استفاده در صنایع داخلی انتخاب کنند.
ادغام و بهکارگیری فناوریهای خارجی، برای اولینبار در شرکت Tan aka Seizosho انجام شد. آنها یک موتور بخار با قدرت ۱،۳۰۰ اسب داشتند که با استفاده از نقشههای یک نمونهی انگلیسی و در مرکز تولید Kanebo ساخته شد. فعالیت آنها به صنعتگران ژاپنی اثبات کرد که میتوان با بهرهگیری از دانش خارجی، فناوری را بهصورت بومی و با بهرهمندی از منابع داخلی، به نتیجه رساند. مدیران شرکت در دههی ۱۸۸۰ به این نتیجه رسیدند که پرداخت هزینه برای دانش فنی، بهترین ابزار برای ارتقاء ظرفیتهای فناورانه خواهد بود. همین استراتژی، به تاناکا کمک کرد تا در دههی ۱۸۹۰، تولید ترانسفورمانور، موتورهای برقی و دیگر تجهیزات سنگین برقی را به کارخانههای خود بیفزاید.
تاناکا در دوران بهرهمندی از نیروهای خارجی، دستاوردهای اکتشافی و نوآوری متعددی را هم تجربه کرد. آنها اولین ژنراتورهای برقآبی ژاپن را در سال ۱۸۹۴ توسعه دادند. فناوریهای داخلی شرکت بهقدری توسعه یافتند که در سال ۱۹۰۲، یک دینام سهفاز ۱۵۰ کیلوواتی برای انبار مهمات خلیج یوکوزوکا ساختند. این دستاورد، بهنوعی تغییر فناوری ژاپنی از تکیه بر خارجیها، به فناوری داخلی بود و اولین قدمها را نیز برای فعالیت بینالمللی شکل میداد. شرکت در سال ۱۹۰۴ نام خود را به شبائورا تغییر داد و در سال ۱۹۱۵ اولین لامپهای خلأ اشعهی ایکس را در ژاپن تولید کرد.
شروع جنگ جهانی اول، برای شیائورا و بسیاری از شرکتهای ژاپنی چالشهایی را بههمراه داشت. آنها که در حال توسعهی قدرت و فناوریهای خود بودند، با شعلهور شدن آتش جنگ بهنوعی در مسیر خود متوقف شدند. با شروع جنگ، تولیدکنندههای ژاپنی دسترسی خود را به تأمینکنندههای ماشینآلات، مواد صنعتی و مواد شیمیایی از آلمان، انگلستان و ایالات متحده از دست دادند. درنتیجه شرکتهای ژاپنی به یکدیگر مراجعه کردند تا ماشینآلات و مواد مورد نیاز را برای حفظ حیات شرکتهای روبهرشد خود از یکدیگر تأمین کنند. دشواری شرکتهای فناوری در تأمین تجهیزات و مواد در این دوره، با موفقیتهای طولانیمدت در آینده همراه بود. چنین رویکردی به خودکفایی صنعت ژاپن در سالهای آینده انجامید و توسعههای صنعتی کشور را بههمراه داشت.
برای خرید این محصول به لینک های زیر مراجعه کنید: