در برخی موارد ممکن است شما سایت خود را سئو نمایید ولی هیچ گونه ترافیکی نداشته باشید در این مقاله آموزشی مشکل شما برطرف خواهد شد.

شما صفحه های خود را بهینه کرده اید، از تگ های عنوان جذاب استفاده کرده اید، از توصیفات زرق و برق دار استفاده کرده اید که بتوانید کلیک کاربران را جذب کنید، از کلمات کلیدی که می خواستید هدف قرار دهید به درستی استفاده کرده اید و محتوا های عالی را تهیه کرده اید. تا جایی که فکر مان می رسد را درست انجام می دهیم ولی وقتی به گوگل آن را نشان می دهید گوگل توجهی به شما نمی کند و رنکی را به شما نمی دهد.

عذاب آور است مگه نه؟ در این مقاله ما می خواهیم در مورد این رفع این مشکلات با شما حرف بزنیم. در ابندا یک سری از روش ها را می توانید در مرورگر انجام دهید و سپس کار ها کمی تخصصی تر می شوند.

قدم اول:‌ خیلی سریع از گوگل بپرسید

برای اینکه متوجه بشوید کدام یکی از صفحه های شما ایندکس شده است خیلی راحت می توانید از گوگل سوال کنید و در سریع ترین زمان ممکن جواب خود را دریافت می کنید. این کار برای این است که در قدم اول ببینید که آیا صفحه ی مورد نظر شما ایندکس شده است یا نه؟

شما برای بررسی ایندکس شدن صفحه خود می توانید به صفحه ی جستجوی گوگل بروید و به روش های زیر سایت خود را جستجو کنید:

site:example.com

site:example.com/blog

در این روش example.com را با نام دامنه خود عوض کنید.

اگر با همچین پیامی مواجه شدید به این معنی است که متاسفانه هیچکدام از صفحه های شما ایندکس نشده است. در صورتی که شما با این چنین پیامی رو در رو شدید باید بیشتر با گوگل ارتباط بر قرار کنید.

کنسول جستجوی گوگل Google Search Console

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید گوگل به شما توصیه می کند که به قسمت وبمستر گوگل بروید که به این قسمت کنسول جستجوی گوگل گفته می شود.

در صورتی که یک سایت جدید راه اندازی کرده اید باید سریعا سایت خود را در کنسول جستجوی گوگل ثبت کنید. با این روش گوگل می فهمد که شما سایت جدید راه اندازی کرده اید و کراولر های خود را به سوی سایت شما می فرستد که محتوای شما را کراول و سپس ایندکس کند.

به قسمت Google Index بروید و سپس Index Status را انتخاب کنید.

اگر سایت شما ایندکس نشده بود، نگاهی دقیق تر به فایل robots.txt در سایت خود بیاندازید. پیام های خود را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید و ببینید چرا گوگل سایت شما را ایندکس نکرده است. اگر گوگل فایل robots.txt شما را پیدا نکند به این دلیل که احتمالا صفحه هایی در سایت شما وجود دارد که نمی خواهید گوگل آن را ایندکس کند، گوگل سایت شما را ایندکس نخواهد کرد.

قدم دوم:‌ ببینید کجا رنک دریافت کرده اید

در این قسمت شما می دانید که صفحه ی شما کراول و سپس ایندکس شده است ولی می خواهید که صفحه شما در بالاترین قسمت نتایج ظاهر شود. البته همه این را می خواهند.

با دست خالی رنک خود را پیدا کنید

البته با دست خالی خالی که نه، کیبورد و موس هم لازم است که این کار را انجام دهید! در گوگل به دنبال نام تجاری، کلمات کلیدی اولیه، کلمات کلیدی ثانویه، کلمات و عباراتی که در صفحه خود استفاده کرده اید، بگردید. سپس ببینید که سایت شما در کجای نتایج قرار دارد.

حجم را افزایش بدید

بجای اینکه هی در صفحه های یا o های گوگل جلو بروید می توانید چرخ دنده ی موجود در صفحه را بزنید سپس google setting را انتخاب کنید و تعداد نتایج موجود در صفحه را به ۵۰ یا ۱۰۰ نتیجه در هر صفحه تغییر بدید

حالا که نتیجه های موجود در هر صفحه ی شما به ۵۰ یا ۱۰۰ مورد در هر صفحه تغییر کرد، شما می توانید از کلید ترکیبی CRTL + F برای جستجوی دامنه ی سایت خود استفاده کنید.

این پوند برای بررسی اینکه شما در ۵۰ یا ۱۰۰ نتیجه اول هستید یا نه خیلی عالی و سریع است. به یاد داشته باشید که مرورگر شما ممکن است نتیاج سفارشی را برای شما بیآورد، برای مثال چون از سایت خود زیاد بازدید کرده اید سایت شما بالا تر از نتایج سایت های رقیب برای شما ظاهر می شود. برای رفع این مشکل شما می توانید از incognito mode استفاده کنید یا setting را انتخاب کنید و بر روی Hide private results را انتخاب کنید.

مانند یک کارگاه خوب هر چیزی را مشاهده می کنید را ثبت و ضبط کنید. مانند کلمه کلیدی، موقعیت آن و URL مربوط به آن را در یک نرم افزار صفحه گسترده مانند اکسل یا کاغذ یاداشت کنید.

البته ابزار هایی به نام Keyword Explorer وجود دارد که شما برای راحت تر شدن کار خود می توانید از آن استفاده کنید. ما می خواستیم از ابزار Keyword Explorer سایت Moz.com استفاده کنیم، اما متاسفانه این سایت برای فارسی و ایران به دلیل وجود تحریم ها قابل استفاده نیست.

قدم سوم:‌ مطمئن باشید که محتوا و شما بهترین دوست های یکدیگر هستید

قدم سوم شامل دو مرحله است.

زیاد تغییرات ایجاد نکنید

توصیه ما این است که زود به زود در محتوای خود تغییر ایجاد نکنید. جتی گوگل نیز به زمانی برای ثبت تغییرات شما نیاز دارد. هرچند زمانی که محتوای شما قدیمی شد و رقیب های شما مشغول جلو اقتادن و رنک گیری بهتر از محتوای شما هستند زمان این است که استین های خود را بالا بزنید و دستی بر سر و روی محتوای خود بکشید.

مانند یک ربات به صفحه های خود نگاه کنید

زمانی که یک ربات وارد صفحه ی شما می شود، نمی گوید که وای عجب عکس هدر قشنگی، چه فونت زیبایی در اینجا بکار برده اید یا اینکه صفحه های وب از چند سال گذشته به چه اندازه تغییر و پیشرفت کرده است. ربات ها فقط کد را می بینند و می خوانند، ما هم می توانیم این کار را بکنیم.

در مرورگر خود بر روی قسمتی که می خواهید کد های آن را ببینید کلیک راست کنید و view page source یا Inspect Element را انتخاب کنید.

اگر شما با کد نویسی اشنا نیستید ممکن است این قسمت برای شما پیچیده و گنگ باشد.

برای هر صفحه ای شما باید عنوان(title) مناسب و توضیحات متای(meta Description) مناسب انتخاب کنید.

بهینه سازی اولیه صفحه

این قسمت نسبتا ساده است چون خود شما صفحات خود را کنترل می کنید. هرچند برای افراد تازه کار ممکن است اینگونه نباشد، ممکن است برای نوشتن یک تگ عنوان چندین ساعت از وقت خود را صرف آن کنید.

اگر شما گیج و عصبی شده اید چون نمی توانید از این موضوع سر در و بیارد و کلمه کلیدی اصلی و ثانویه را وارد کنید مشکلی نیست، به هر حال ادم باید از جایی شروع کند، همه که از اول برنامه نویسی بلد نیستند. پس اصلا نگران نباشید و ذهن خود را مرتب کنید و توضیحات زیر را بخوانید.

اصول اولیه تگ عنوان

تگ عنوان عاملی است که شما تصمیم می گیرید که بر روی یک SERP کلیک کنید یا نه. این تگ باید حدودا ۵۵ کاراکتر باشد البته کمتر یا بیشتر باشد نیز مشکلی نیست البته اگر بیشتر از ۵۵ کاراکتر باشد گوگل ۵۵ کاراکتر اولیه را نشان می دهد و به جای بقیه کاراکتر ها سه نقطه چین در آن جا قرار خواهد داد. واضح است که باید این عناوین به محتوای و صفحه ی شما مرتبط باشند. تگ عنوان به تنهایی رنکی به شما نمی دهد ولی در صورتی که شما بتوانید عنوان مناسبی در آن جا قرار دهید کاربران بر روی آن کلیک خواهند کرد و گوگل به این کلیک ها توجه خواهد کرد و بر اساس آن رنک شما را افزایش خواهد داد.

اصول اولیه تگ توضیحات

تگ توضیحات(Description tag) همان نوشته هایی است که در زیر تگ عنوان در صفحه ی نتایج درج می شود. تعداد کاراکتر های آن باید به طور میانگین ۱۵۵ کاراکتر باشد(البته گوگل در حالا حاضر این میانگین را برای بعضی از سایت های انگلیسی زبان به ۲۷۰ الی ۳۳۰ کاراکتر افزایش داده است). تگ توضیحات دومین عامل بعد از تگ عنوان است که کاربران را به سوی خود جذب می کند و همانند تگ عنوان عاملی برای رنک گیری به حساب نمی اید و تنها در صورتی که در نوشتن آن سلیقه به خرج دهید می توانید با استفاده از آن کاربران را به سوی خود جذب کنید و افزایش سیگنال های کلیک در گوگل به معنی افزایش رنک می باشد.

رونوشت بر روی صفحه

همچنین شما باید کلمات کلیدی خود را در اینجا نیز بکار ببرید. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که نباید زیاد در این موضوع زیاده روی کنید. اگر می خواهید متنی عالی برای محتوای خود بنویسید این کار باید بصورت طبیعی صورت بگیرد. تا جایی که لازم است محتوای خود را طولانی کنید که منظور خود را به بهترین نحو برسانید، از کلمات مشابه پشت سر هم استفاده نکنید، از حداکثر توانایی خود برای تشریح عناوین خود استفاده کنید. در دو مورد گذشته مشاهده کردید که به چه اندازه زحمت کشیدید که عنوان و توضیحات متایی را بنویسید که کاربر را به سمت سایت خود بکشانید؟ حال اگر این کاربران تصمیم بگیرند به سایت شما بیایند و ببینند محتوای قابل توجه ی در صفحه شما وجود ندارد به صفحه ی نتایج بر می گردند و سایت دیگری را برای جواب دادن به پرسش خود انتخاب می کنند که بهتر از سایت شماست، در صورت این اتفاق گوگل از رنک شما کم می کند و به سایت رقیب اضافه می کند. گوگل به محتوا و ارزش آن توجه بسیاری دارد.

برای اینکه محتوای تولید کنید که بهتر از رقیب های شما رنک بگیر باید بروید محتوای سایت های رقیب را بررسی کنید و محتوایی را تولید کنید که از هر لحاظ از محتوای سایت های رقیب شما بهتر باشد، به این صورت شما می توانید بالا تر ازرقیب های خود ظاهر شوید. با کمی تمرین به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

به صورت منظم کل سایت خود را بررسی کنید

شاید شما در ایجاد محتوا برای سایت خود خبره باشید، ولی ما همگی انسان هستیم و انسان هم بعضی وقت ها اشتباه می کند، ممکن است در برخی صفحه ها، توضیحات متا را ننوشته باشید، ممکن است تگ عنوان را در جایی کپی پیست کرده باشید. به این دلایل و دلایل دیگر لازم است که سایت خود را بصورت منظم و در مقایس کامل بررسی کنید.

البته برای این کار ابزار هایی نیز هست که شما می توانید برای بهتر و راحت تر کردن کار خود از آن ها استفاده کنید.

قدم چهارم: یک متخصص کلمات کلیدی شوید

اینکه به کیبورد بچسبید و شروع به تایپ کردن کنید کار ساده ای است، اما اینکه بتوانید محتوای مناسبی برای کلمات کلیدی خود بنویسید یا کاری کنید که سایت شما در SERPها نمایش داده شود و با سایت هایی مانند ویکیپدیا وسایت های مشهور دیگر رقابت کند کار هر کسی نیست.

رنک گیری در محدوده ی پر کلیک نتایج جستجو به این صورت است که شما باید بتوانید سایت های رقیب را شکست بدهید، این کار کلید اصلی کسب ترافیک برای سایت است، این کار همیشه کار ساده ای نیست شما باید حداکثر سعی خود را بکنید تا اینکه بتوانید رنک ناسبی در یافت کنید، توجه کنید این کار سریعا اتفاق نمی افتد.

حال شاید شما تصمیم بگیرید که نمی خواهید با این سایت ها رقابت کنید، اگر این تصمیم را بگیرید دو راه را می توانید انتخاب کنید: اول اینکه کلا بی خیال بشید که اصلا راه خوبی نیست و دومین راه که مطمئنا آن را انتخاب می کنید این است که کلمات کلیدی را انتخاب کنید که رقابت در آن ها زیاد سخت نیست. البته این روش خوبی برای سایت های تازه کار است، چون شما می توانید اعتبار سایت خود را افزایش بدهید و کم کم برای رقابت با سایت های بزرگتر خود را اماده کنید. البته در صورتی که می خواهید این نوع کلمات کلیدی را انتخاب کنید توجه کنید که حجم جستجوی مناسبی داشته باشند در غیر این صورت سایت شما بازدید کننده ای نخواهد داشت و نبود بازدید کننده به معنی نبود ترافیک مناسب برای سایت است و نبود ترافیک مناسب به معنی عدم دریافت رنک مناسب از سوی موتور های جستجو خواهد بود.

وجود رقابت نشانه ی وجود یک صنعت سالم و سود آور است.

پس بهتر است که ما به دنبال کلمات کلیدی باشیم که رقابت در آن کم باشد اما علی رغم رقابت کم تقاضای جستجوی برای آن وجود داشته باشد. ما به شما می گویم که چه مقدار از سختی کلمات کلیدی را می توانید انتخاب کنید.

معنی «رقابت» چیست؟

اگر شما می خواهید بصورت ارگانیک رنک دریافت کنید، رقیب های شما سایت هایی هستند که در حال حاضر در صفحه اول نتایج جستجوی کلمه کلیدی انتخاب شده ی شما هستند. البته همیشه این ها تمام سایت هایی نیستند که کلمه کلیدی شما را هدف قرار داده اند و رقیب زیاد جدی برای شما به حساب نمی ایند. این رقیب ها به عنوان رقیب AdWords محسوب نمی شوند.

اگر فردی در تیم یا آژانس یا اینکه مشتری شما باشد و کلمات کلیدی آن ها به عنوان low, medium, یا high نشانه گذاری کرده است ممکن است منظورش رقابت در AdWords باشد در این روش سایت مورد نظر هر کلیکی که از کلمه کلیدی مورد نظر از صفحه نتایج جستجو دریافت کرده باشد باید هزینه آن کلیک را پرداخت کند.

ابزار های برای سنجش سختی کلمت کلیدی وجود دارد. مانند Moz، kwfinder، SEMrush و غیره که متاسفانه بیشتر آن ها به علت تحریم ها برای ایران قابل دسترسی نیستند.

ابزار سختی یا دشواری کلمه کلیدی سایت Moz.com از ۱۰ نتیجه ی ارگانیک برای محاسبه میزان سختی کلمه کلیدی استفاده می کندو این امتیاز از ۱۰۰ است. هر جا که ارقام و جستجوی های آن بیشتر باشد این معنی را می دهد که رقابت نیز سخت تر است. هر کلمه کلیدی که جستجو کنید به شما اعداد و نمره هایی را نشان می دهد که شما می توانید با استفاده از آن لیستی را تهیه ککنید و کلمات کلیدی خود را در آن مقایسه کنید.

میزان سختی و دشواری سایت خود را ارزیابی کنید

ما گفتیم که میزان دشواری عددی از ۱ الی ۱۰۰ به شما نشان می دهد، ولی چگونه بفهمیم از چه مرحلی ای به بعد سخت به شمار می رود؟

خوب همیشه امتحان وآزمایش کردن یکی از بهترین راه ها برای درک کردن بوده است. اما در صورتی که شما قبل از شروع می خواهید میزان سختی سایت خود را بسنجید به توضیحات زیر توجه کنید.

دوباره به کنسول جستجوی گوگل بر می گردیم. کلمات کلیدی را که در حال حاضر برای شما ترفیک می آورند را انتخاب و سپس دانلود کنید.

 

این کلمات کلیدی را وارد ابزار های ارزیابی کلمه کلیدی کنید(در صورت امکان آن ها را به صورت گروهی وارد کنید) و ببینید این ابزار ها چه اعداد و ارقامی را به شما نشان می دهند.

قدم پنجم: برای سایت خود اعتبار کسب کنید

قدم پنجم اخرین مرحله است و غول اصلی ماجرا نیز همین جا است. ایجاد اعتبار برای کسب و کار خود در دنیای واقعی و در دنیای مجازی یکی از سخت ترین و لازم ترین مراحل رشد و توسعه همه کسب و کار ها است.

اعتبار خود را پیگیری کنید

برای فهمیدن میزان اعتبار سایت نیز ابزار هایی وجود دارد، که مشهور ترین ابزار Moz Domain Authority سایت Moz.com است. این سایت یکی از بهترین سایت ها برای سنجش میزان اعتبار سایت شما است و به یک معیار برای سنجش میزان اعتبار تبدیل شده است. هرچه امتیاز Domain Authority شما بالا تر باشد میزان اعتبار شما نیز بالا تر است.

اعتبار خود را بالا ببرید

اگر صاحبان سایت از سئوکار ها بپرسند که چگونه می توانیم اعتبار دامنه ی خود را افزایش بدهیم، جواب سئو کار چندین نوع خواهد بود. خبر خوب این است که تا اینجای کار ما ۸۰ درصد کار را طی مراحل ۱ الی ۴ انجام داده ایم.

بعد از انجام مراحل گفته شده به مرحله بسیار مهمی می رسیم. این مرحله چندین اسم دارد. به این مرحله لینک گیری، لینک سازی بک لینک گیری و اسم های مختلف دیگر گفته می شود. یکی از مهم ترین مراحل سئوی هر سایت لینک سازی و لینک گیری برای سایت است.

لینک گیری می تواند کار بسیار سخت و خطرناکی باشد. همه ی ما می دانیم دریافت لینک یکی از مهمترین عوامل بالا بردن رنک و اعتبار سایت است. در صورتی که گوگل بفهمند این کار به صورت غیر قانونی انجام شده است در کوتاه ترین زمان شما را پنالتی خواهد کرد. روش هایی برای بالا بردن سئو وجود دارد که به آن سئو ی کلاه سیاه می گویند که گوگل امروزه جلوی بیشتر آن ها را گرفته است. ممکن است متوجه شده باشید سایت هایی برای فروش بک لینک وجود دارد که به شما با هزینه ای که تعداد زیادی بک لینک می دهد یا روش دیگر که مزرعه ی لینک نام داشت. امروزه در صورتی که شما از این روش ها استفاده کنید گوگل خیلی سریع متوجه می شود و سایت شما پنالتی می شود.

شما در صورتی که بتوانید از سایت های مهم و با ارزش لینک بگیرید، ارزش بسیار زیادی را به سوی سایت خود روانه خواهید کرد و ارزش سایت شما نیز بالا می رود. بلعکس اگر از سایت های کم ارزش و اسپم لینک دریافت کنید ارزش و اعتبار سایت شما نیز کاهش پیدا می کند.

نشتی های سایت خود را چک کنید

اگر صفحه از سایت شما که صفحه ای شکسته و از کار افتاده است لینک دریافت کرده باشد هیچ ارزشی به سایت شما افزوده نخواهد شد. یا در صورتی که سایت شما تعداد لینک های خروجی بسیار زیادی داشته باشد، مقدار زیادی از ارزش و اعتبار سایت شما به سوی سایت های دیگر روانه می شود. پس بررسی کنید که شایت شما حاوی لینک های مخفی یا تعداد زیادی لینک خروجی نباشد.

لینک داخلی

لینک داخلی از اسمش مشخص است، به لینک هایی گفته می شود که در داخل سایت شما وجود دارد و بخش های مختلف سایت را به هم دیگر متصل می کند. ساختار مناسب لینک داخلی یکی از عوامل مهم در داشتن سئوی داخلی مناسب است، همچنین یکی از عواملی مهم در ایجاد تجربه کاربری مناسب برای سایت شما نیز هست و وجود یک ساختار مناسب برای سایت ناوبری کاربران در سایت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و ایندکس شدن صفحه های شما نیز سریعتر صورت می پذیرد. توجه کنید ساختار نا مناسب لینک داخلی می تواند به کاهش رنک شما بیانجآمد.

زیاد لینک داخل صفحه های خود نریزید

صفحه ی اصلی شما مهم ترین قسمت سایت شما است. بیشتر سایت ها که می خواهند به شما لینک بدهد به صفحه ی اصلی شما لینک می دهند. پس بهتر است ساختار لینکی سایت ما هرمی مانند باشد و صفحه ی خانگی ما در بالای هرم قرار گیرد.

در مرحله پایین هرم بعد از صفحه ی اصلی (homepage) باید مهمترین بخش های سایت شما وجود داشته باشد، یعنی صفحه ی اصلی سایت شما باید حاوی مهمترین دسته بندی های سایت شما باشد و صفحه های بعد از آن حاوی زیر دسته بندی های شما باشد

follow یا nofollow

همانگونه که می دانید لینک ها به ۲ صورت follow و nofollow هستند. به طور کلی لینک های داخلی شما باید follow باشد تا در صورتی که ربات های کراولر با آن ها برخورد کردن به سوی آن ها بروند و آن ها را نیز بررسی کنند. شما می توانید لینک ها را به صورت Nofollow تعریف کنید و در صورتی که ربات ها به این لینک ها بر خورد کردن، آن را بررسی نمی کنند. شما می توانید کل یک صفحه را به صورت Nofollow تعریف کنید.

منشن ها را به لینک تبدیل کنید

شاید متوجه شده باشید که برخی از سایت های نام برند شما را در سایت خودشان ذکر کرده اند این سایت های بهترین فرصت برای لینک گیری از آن ها است. منشن ها سه نوع هستند:

  • منشن خاص: مثلا seokar
  • منشن گسترده: مثلا seo kar
  • منشن دامنه: مثلا seokar.com

شما می توانید این نوع منشن ها را پیدا کنید و با صحبت کردن با ادمین سایت ها آن ها را به لینک داخلی برای خود تبدیل کنید.

جمع بندی

دنیای سئو دنیای پیچیده ای است و شما هیچ وقت نمی توانید مطمئن باشید که کار هایی که انجا می دهید حتما به موفقیت منجر میشود. سئو یکسری روش های تجربی است گوگل هیچ وقت نمی گوید این کار را انجام بدید که رنک سایت شما بالا برود و زمانی که الگوریتم خود را بروز رسانی می کند یک توضیح کلی راجب به آن می دهد. زمانی که شما تغییراتی را در سایت خود ایجاد کردید باید کمی صبر کنید که متوجه اثرات آن بشوید پس حتما باید صبور باشید. سایت شما هرچند پیشرفت کند گوگل زود تر سایت شما را بررسی می کند و تغییرات اعمال شده شما نیز زود تر ثبت می شود. در ابتدای راه اندازی سایت ممکن است روز ها طول بکشد که گوگل کراولر ها را به سمت سایت شما هدایت کند.

اگر نظر یا سوال یا تجربه ای در این ضمینه دارید خوشحال می شویم آن را در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

منبع: seokar.com

دیدگاهتان را بنویسید

کاربران گرامی، قیمت و موجودی کالاهای سخت افزار و جانبی سایت بروز نیست لطفا جهت چک کردن موجودی در ساعت کاری با شماره ی 05137643032 و در ساعت غیر کاری با شماره ی 09153775667 تماس بگیرید. (قیمت و موجودی نرم افزار ها اصلاح شده است)